27 maj 2009

Eurowybory: wybieramy sprawiedliwy handel

7 czerwca będziemy wybierać polityków, którzy mają reprezentować nasz kraj w Parlamencie Europejskim. Nadchodzące wybory różnią się od krajowych tym, że częściej oddajemy głos na konkretne osoby niż na partie. Jednak jest jeszcze jeden aspekt Eurowyborów, który warto wziąć pod uwagę. Możemy wybrać kandydatów, którzy wspierają Sprawiedliwy Handel (ang. Fair Trade) opowiadając się tym samym po stronie sprawiedliwości, zrównoważonego rozwoju i wyrównywania nierówności społecznych.

Sprawiedliwy Handel to zorganizowany ruch społeczny, który wykorzystuje podejście rynkowe, aby poprawiać sytuację mieszkańców krajów rozwijających się oraz promować zrównoważony rozwój. Koncepcja ta powstała w odpowiedzi na fakt, że obecne zasady handlu dyskryminują większość drobnych producentów i biednych pracowników z krajów rozwijających się.

Z inicjatywą poproszenia Eurokandydatów o wsparcie idei Fair Trade wystąpiła Koalicja Sprawiedliwego Handlu w Polsce. Zbigniew Szalbot, członek Koalicji, mówi: – „Parlament Europejski od ponad 10 lat wspiera ruch i ideę Sprawiedliwego Handlu, czego przykładem jest chociażby rezolucja o roli Sprawiedliwego Handlu w promowaniu zrównoważonego rozwoju z 5 maja bieżącego roku. Dlatego chcielibyśmy, by nasi przedstawiciele w Brukseli wspierali wysiłki na rzecz poprawy sytuacji drobnych producentów z ubogich krajów Globalnego Południa. Dzięki Fair Trade świat staje się odrobinę bardziej sprawiedliwy, a co za tym idzie, również bezpieczniejszy, co – jak sądzę – leży w interesie nas wszystkich. Cieszymy się, że część kandydatów odpowiedziała na nasz apel. Ich nazwiska można znaleźć na stronie Koalicji (http://www.fairtrade.org.pl/a63_wspieram_sprawiedliwy_handel.html). Warto tam zajrzeć zanim udamy się do urn”.

Europejskim koordynatorem kampanii Zobowiązanie do wspierania Sprawiedliwego Handlu (ang. Pledge for Fair Trade) jest Biuro Rzecznictwa Sprawiedliwego Handlu w Brukseli. Drugim etapem kampanii jest planowana na koniec bieżącego roku konferencja w Brukseli, podczas której opracowana zostanie pięcioletnia agenda działań Parlamentu Europejskiego na rzecz Sprawiedliwego Handlu. W Polsce kampanię koordynuje Koalicja Sprawiedliwego Handlu (www.fairtrade.org.pl).

21 maj 2009

Organic Marketing Forum

Organic Marketing Forum 2009 - Czwarte Międzynarodowe Spotkanie Branżowe w Zakresie Przetwórstwa i Sprzedaży Produktów Ekologicznych oraz Surowców Naturalnych w maju 2009 r w Warszawie


25 i 26 maja 2009 jest ważnym terminem dla europejskich producentów i handlowców produktów ekologicznych. Już po raz czarty w stolicy Polski podczas Organic Marketing Forum spotkają się wiodące przedsiębiorstwa tej branży w celu poznania rynku ekologicznego Środkowej i Wschodniej Europy oraz nawiązywania nowych kontaktów handlowych. W tym roku spodziewanych jest około 300 uczestników z 30 krajów, przez co forum należy do najważniejszych wydarzeń branży ekologicznej w tej części kontynentu.

Celem spotkania jest intensyfikacja współpracy międzynarodowej oraz umacnianie rynków krajowych w Europie Środkowej i Wschodniej, jak również przedstawienie doświadczeń, wiedzy, produktów i firm ekologicznzch ze Wschodu i Zachodu. Program forum zawiera prezentacje i sprawozdania doświadczonych przedsiębiorców z ponad 10 krajów. Wizytacja przedsiębiorstw ekologicznych w Warszawie stanowi uzupełnienie konferencji. Istotnymi tematami podejmowanymi w tej edycji będą zmieniające się oczekiwania konsumentów, kontrola jakości w produkcji oraz narodowe
i międzynarodowe kooperacje. Po raz pierwszy oferowane będą dyskusje moderowane dla poszczególnych grup produktów oraz wykłady dotyczące szans rynkowych produktów naturalnych. Poza tym jak zwykle ważną rolę będzie odgrywał rynek surowców naturalnych. Z roku na rok podczas towarzyszącej wystawy zwiększa się również ilość prezentowanych przedsiębiorstw.

„Środkowa i Wschodnia Europa jest niezmiernie interesującym regionem dla upraw i sprzedaży ekologicznej. Nowe kraje Unii Europejskiej rozwijają swoje rynki ekologiczne i poszerzają jednocześnie eksport i import produktów ekologicznych. Organic Marketing Forum stanowi doskonałą okazję do zapoznania się z tym regionem“ mówi Bernhard Jansen, prezes Ekoconnect. Spotkanie organizuje EkoConnect – Międzynarodowe Centrum Rolnictwa Ekologicznego Środkowej i Wschodniej Europy z siedzibą w Dreźnie, przy współpracy z polskim Stowarzyszeniem Producentów Żywności Metodami Ekologicznymi Ekoland, Centrum Doradztwa Rolniczego w Radomiu oraz Stowarzyszeniem Ekologicznych Sprzedawców Detalicznych (ORA). Patronat honorowy nad imprezą objęło Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz IFOAM Group.

Dalsze informacje pod adresem: monika.swigon@ekoconnect.org oraz na stronie www.organic-marketing-forum.org.

19 maj 2009

Jutro konferencja BioKuriera!

Żywność ekologiczna w Polsce - tak brzmi temat konferencji, którą zorganizowała nasza redakcja. Seminaria wygłoszone zostaną w trakcie targów IFE Poland 2009, w Centrum Handlowym EXPO XXI w Warszawie ( w sali B, pierwsze piętro w centrum EXPO XXI 20 maja 2009 r.)

Oto program:

13.30-15.30

* Żywność ekologiczna - Eko, Bio czy Organic? - Urszula Sołtysiak,
Agro Bio Test, SGGW
* Rynek żywności ekologicznej w Polsce i na świecie - Artur Tymiński, Symbio

15.45-17.00
* Handel i produkcja żywności ekologicznej w Polsce - Tomasz
Czubachowski, BIOHURT, BioKurier
* Żywność ekologiczna w mediach - Karol Przybylak, BioKurier, InfoBio.pl

Serdecznie zapraszamy!

18 maj 2009

Około 70 Euro wynosi wartość polskiego rynku żywności ekologicznej

- Dane dotyczące wielkości rynku żywności ekologicznej w Polsce są dosyć niedokładne. Szacunki wahają się znacznie, nawet dziesięciokrotnie. Zakładam jednak, że wartość tego rynku to dziś przynajmniej 70 milionów euro - powiedziała serwisowi portalspożywczy.pl Anna Krzemińska, prezes ecoplus International Polska Sp. z o.o.

Właśnie dlatego naszym rynkiem coraz bardziej interesują się producenci z Austrii. Właśnie z tego kraju pochodzi firma doradcza Ecoplus. Właścicielem Spółki jest publiczna Agencja Rozwoju Regionalnego Kraju Związkowego Dolna Austria ecoplus. Działalność ecoplus Int. Polska obejmuje pośrednictwo w wyszukiwaniu partnerów handlowych dla spółek polskich i dolnoaustriackich, organizację targów i spotkań biznesowych, a także sporządzanie analiz rynkowych. Branża spożywcza obok technologii ochrony środowiska i budownictwa ekologicznego należy do głównych obszarów zainteresowań firmy.

Więcej informacji: http://www.portalspozywczy.pl/finanse/wiadomosci/,16296.html

14 maj 2009

Ekogala 2009

MTR Międzynarodowe Targi Rzeszowskie, Samorząd Województwa Podkarpackiego oraz Podkarpacka Izba Rolnictwa Ekologicznego serdecznie zapraszają do udziału w Targach Żywności Ekologicznej EKOGALA 2009, które odbędą się w dniach 22-24 maja 2009 r. w Hali PODPROMIE w Rzeszowie.

W imprezie będą mogli wziąć udział producenci posiadający certyfikat ekologiczny, ale również firmy świadczące usługi dla branży ekologicznej, instytucje finansowe i inni.
Misją targów EKOGALA jest integracja środowiska ekologicznych producentów rolnych, przetwórców, konsumentów i dystrybutorów żywności ekologicznej z Polski oraz innych krajów.

Targom EKOGALA towarzyszyć będą konferencje naukowe poświęcone problematyce rynku żywności ekologicznej w Polsce, liczne prezentacje, degustacje, konkursy z cennymi nagrodami oraz Festiwal Słodkości i Pokazy Mistrzów Cukiernictwa. Dodatkowo, termin targów zbiegnie się z Galą Finałową XVI Edycji Ogólnopolskiego Konkursu AGRO POLSKA, którego celem jest promocja najwyższej jakości polskich wyrobów branży rolno-spożywczej.

Targom EKOGALA towarzyszyć będą I Targi Opakowań Ekologicznych EKO-PAK, których celem jest promocja producentów opakowań biodegradowalnych, poprzez prezentację ich ofert, wymianę doświadczeń i udział we wspólnych przedsięwzięciach w ramach odbywających się jednocześnie imprez.

Więcej informacji we wkładce targowej BioKuriera (już wkrótce) oraz na www.ekogala.eu

Dni naturalnej żywności - NATURA FOOD 2009


W dniach 23 - 25 października 2009 roku Spółka Międzynarodowe Targi Łódzkie organizuje II Dni Naturalnej Żywności NATURA FOOD.

Ideą imprezy jest popularyzacja produktów regionalnych i przysmaków przygotowywanych według tradycyjnych receptur, bez konserwantów i polepszaczy oraz promocja żywności ekologicznej i naturalnej. W związku z tym swoje oferty zaprezentują także gospodarstwa ekologiczne, agroturystyczne i farmy zdrowia.


Targom towarzyszyć będą spotkania branżowe i szkolenia. Nie zabraknie także konkursów kulinarnych czy widowiskowych pokazów znanych szefów kuchni.

Targom NATURA FOOD towarzyszyć będą:

konferencje i szkolenia poświęcone rolnictwu ekologicznemu oraz certyfikacji produktów; konkurs dla szefów kuchni oraz dla szkół gastronomicznych organizowany przez Stowarzyszenie Polskich Kucharzy i Cukierników oddział w Łodzi; konkurs na łódzki produkt tradycyjny „Łódzki Tygiel Smaków” organizowany przez Urząd Marszałkowski w Łodzi; konkurs dla wystawców na najciekawszą formę promocji oferty targowej na najciekawsze stoisko.
Patronat Honorowy: Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Marszałek Województwa Łódzkiego

Patronat Branżowy: Polska Izba Produktu Regionalnego i Lokalnego Oddział w Łodzi, Stowarzyszenie Polskich Piekarzy i Cukierników Oddział w Łodzi

Współorganizacja: Urząd Marszałkowski w Łodzi

10 maj 2009

Po śniadaniu Fairtrade w Toruniu


Kawa i herbata Fairtrade, lokalne powidła, a także ciasteczka ekologiczne to tylko niektóre przysmaki, których spróbować można było w trakcie Śniadania Sprawiedliwego Handlu. Konsumpcji towarzyszyły dźwięki samby. Impreza odbyła się w sobotę między 10 a 13 przed Piwnicą Pod Aniołem na toruńskim rynku.

W ciepły sobotni poranek torunianie mieli okazję porozmawiać o Fairtrade, dowiedzieć się na czym polega koncepcja ruchu oraz gdzie szukać informacji na jego temat. Większość produktów z logo Sprawiedliwego Handlu posiada także certyfikat potwierdzający ekologiczne metody wytwarzania, dlatego na śniadaniu serwowano ekologiczne powidła i informowano o miejscach gdzie można nabyć zarówno „sprawiedliwe” jak i „ekologiczne produkty”. Tuż obok stołów z żywnością rozstawiono, przygotowaną przez toruńskie stowarzyszenie „Tilia” wystawę dotyczącą zdrowej konsumpcji.
Śniadanie Sprawiedliwego Handlu cieszyło się dużym zainteresowaniem przechodniów, którzy niejednokrotnie wdawali się w dłuższe dyskusje z organizatorami. Oprócz torunian, „na kawę” zatrzymywali się także turyści.
Redakcja BioKuriera była jednym ze współorganizatorów przedsięwzięcia. Podczas śniadania można było zaopatrzyć się w nasze czasopismo. Przy przygotowywaniu imprezy współpracowaliśmy z toruńskim oddziałem Polskiej Akcji Humanitarnej, Stowarzyszeniem Tilia, Pracownią Na Rzecz Zrównoważonego rozwoju, Fundacją Fabryka UTU oraz serwisem „Sprawiedliwy Handel w praktyce” (www.fairtrade.net.pl). Wszystkim organizatorom serdecznie dziękujemy za współpracę!

Relacja z toruńskiego śniadania zamieszczona przez zaprzyjaźniony serwis „Sprawiedliwy Handel w praktyce"


Biokurierowe zdjęcia z imprezy: http://picasaweb.google.com/biokurier/SniadanieFairtrade#

Przypominamy, ze patronujemy także imprezie promującej Fairtrade w Warszawie. Dziś 2 dzień Festiwalu Światowej Konsumpcji I Etycznego Handlu. Szczegóły na: http://trzy-re.blogspot.com/

7 maj 2009

Dziennikarze TVN w Wytwórni Makaronu BIO

Dziennikarze telewizji TVN zainteresowali się procesem wytwarzania Makaronu BIO. Aby zaprezentować go widzom, Maciej Nowak zajrzał do Pokrzydowa na Pojezierzu Brodnickim. Tam zapoznał się z produkcją ekologicznych makaronów produkowanych przy najstarszym gospodarstwie ekologicznym w Polsce, w Wytwórni Makaronu BIO.

Materiał dostępny jest na stronach programu Dzień Dobry TVN:
http://dziendobrytvn.plejada.pl/30,19250,news,,1,,ekologiczne_makarony,aktualnosci_detal.html

Więcej informacji na temat ekologicznego makaronu w najbliższym numerze BioKuriera. Już wkrótce!

BioKurier zaprasza: 9-10 maja Powiększenie Trzech RE w Warszawie


W dniach 9 i 10 maja z okazji Światowego Dnia Sprawiedliwego Handlu organizowany jest weekendowy Festiwal Świadomej Konsumpcji pod hasłem Powiększenie Trzech Re - Reduce, Reuse, Recykle. Miejsce wydarzenia to warszawski klub Powiększenie, przy ul. Nowy Świat 27.

BioKurier objął patronat prasowy nad tym wydarzeniem. Oto program imprezy:

SOBOTA, start 10.00
10-13 - fair trade brunch – sprawiedliwe drugie śniadanie
11:30 - warsztaty Fair Trade
13 - otwarcie wystawy Modnie i Etycznie
13:30-14:30 – pokaz filmu „Brand New World”
14:30-15 – dyskusja nt. „Czy myślisz, że myślisz?”
15-16:30 – animacje i warsztaty eFTe
16:30-17:30 – pokaz filmu „Ace Bank”
17:30-18 – dyskusja nt. „Ile czołgów masz na swoim koncie?”

NIEDZIELA, start 12.00

warsztaty:
12-13 – warsztat na temat zależności Globalna Północ – Globalne Południe
13-14 – warsztat dotyczący praw pracowniczych w krajach Globalnego Południa
13-14:30 – pokazy filmików + warsztaty na temat Fair Trade
14-15 – warsztat dotyczący świadomej konsumpcji
14-15:30 – warsztaty rękodzielnicze
15:30-17 – Działania na ubraniach – warsztat D.I.Y.

główne atrakcje:
14-18 – wymienialnia ubrań, dodatków, płyt, zabawek i książek - przynieś co chcesz i zabierz co chcesz!
14-18 – mini targi rękodzielnicze
17-18 – pokaz filmu „My kupujemy, kto płaci?”
18-18:30 – dyskusja nt. „A ty o której odbierasz swoje dziecko z pracy?”
18:30-20 – Film- niespodzianka
20-22 – koncert bębniarski L'ombelico del mondo Samba band (Sochaczew)

A ponadto:
wystawa zdjęć Modnie i Etycznie
12-18 – stoisko z produktami pochodzącymi ze sprawiedliwego handlu
12-18 – krótkie metraże pokazujące alternatywy konsumenckie
12-18 – gry planszowe i komputerowe ukazujące globalne zależności
14-18 – pisanie listów i pilnych apeli

Więcej informacji na temat imprezy i organizatorek: trzy-re.blogspot.com

5 maj 2009

Rynek żywności ekologicznej wzrośnie w tym roku o 20 proc


W 2008 r. liczba firm uprawnionych do produkcji i sprzedaży ekożywności wzrosła o niemal 15 proc. Sprzedaż ekologicznych produktów zwiększyła się o 18 proc. - informuje Rzeczpospolita.



Rynek żywności ekologicznej w Polsce rozwija się szybko, nadal jest jednak niszowy. Według firmy badawczej Euromonitor International w tym roku jego wartość przekroczy 34,5 mln euro (prawie 152 mln zł). Będzie ona o ok. 20 proc. wyższa niż w 2008 r.

- Nie dostrzegamy oznak wyhamowania sprzedaży na rynku żywności ekologicznej. W pierwszym kwartale nasze przychody były o niemal jedną piątą wyższe niż rok temu - mówi Rzeczpospolitej Mieczysław Babalski, właściciel wytwórni makaronu Bio z Pokrzydowa w województwie kujawsko-pomorskim.

Powody do zadowolenia ma także notowana na NewConnect spółka Symbio. Szacuje, że w pierwszym kwartale tego roku jej obroty były dwukrotnie wyższe niż przed rokiem. Jak zauważa Artur Tymiński, wiceprezes Symbio, sprzedaż żywności ekologicznej zwiększa się m.in. dlatego, że jest ona coraz bardziej dostępna - podaje Rzeczpospolita.

Perspektywa wzrostu tego segmentu rynku nie jest jednak wystarczająco kusząca dla wszystkich producentów żywności. Marian Owerko, prezes Bakallandu mówi Rzeczpospolitej, że firma wstrzyma się z wprowadzeniem marki ekologicznej. Jego zdaniem w czasie kryzysu należy stawiać na sprawdzone produkty, które są w stanie wygenerować duży obrót. Dodaje, że jego firma nadal dostrzega duży potencjał w rynku ekologicznym, dlatego zamierza na niego wejść na przełomie 2010 i 2011 roku. Wycofania niektórych produktów ekologicznych ze swoich sklepów nie wyklucza sieć Tesco.

źródło: Portal Spożywczy

4 maj 2009

Prezentacja i degustacja miodów pitnych i pszczelich na zamku Przecław

Pasieka Bramasole Nordico i Zamek Przecław zapraszają Państwa na prezentację i degustację miodów, miodów pitnych i naturalnych produktów pszczelich połączoną ze staropolską ucztą na Zamku, która odbędzie się 21 maja br. o godz. 19.00


oto menu:

Pod pierzynką z musu żurawinowego pasztecik z króliczka schowany
Pierzynkę uchyli lekko miód pitny
„Bernardyński”
Trójniak o łagodnym, typowo winnym smaku i nutą goryczki aronii w aromacie
***
Kozi ser z wędzoną śliwką w gorące plastry boczku otulony
Dla towarzystwa proponujemy
„Stolnika”
Miód pitny o łagodnym, korzennym smaku
i aromacie... śliwki.
***
Kapuśniaczek na żeberkach
Zapach kapuśniaczku uzupełni miód pitny
„Kurpiowski”
W miodzie pitnym dodatkowo - spodziewać można się lekkiego aromatu czarnej porzeczki!
***
Splecione w warkocz polędwiczki wieprzowe podane z talarkami pieczonych jabłek
Aromat pieczonych jabłek świetnie komponuje się z zapachem dzikiej róży!
Ten głęboki bukiet podaruje nam Królowa miodów pitnych - półtorak
„Jadwiga”

***
Miodowa fantazja Szefa Kuchni

Cena 95 zł/osoba
Rezerwacje stolików:
Zamek Przecław
ul. Podzamcze 8
39-320 Przecław
tel. 017 774 70 64 lub 660 734 885