8 cze 2009
Wzrost jakości zaobserwowany podczas 4. Organic Marketing Forum w Warszawie
„Wzrasta znaczenie Europy Środkowej i Wschodniej jako rynku zbytu dla produktów ekologicznych, dostawcy surowców naturalnych, a także jako oferenta wysokojakościowych produktów ekologicznych” – tak w skrócie można podsumować 4. Organic Marketing Forum w Warszawie.
To dwudniowe międzynarodowe spotkanie dla przetwórców i handlowców produktów ekologicznych i surowców naturalnych odbyło się w tym roku w dniach 25 i 26 maja. Około 380 przedstawicieli z 30 krajów przybyło na spotkanie. Co w porównaniu do ubiegłego roku oznacza wzrost liczby uczestników o 20%. Po raz pierwszy odnotowano 10% udział uczestników z krajów rosyjskojęzycznych, w których powstają liczne inicjatywy, mające na celu tworzenie regionalnego rynku ekologicznego. Również w Polsce obserwuje się dalszy rozwój rolnictwa ekologicznego (50% wzrost powierzchni ekologicznych oraz 40% wzrost liczby przetwórców w 2008 roku). „Rosnąca liczba uczestników i przyjazna atmosfera podczas Forum odzwierciedlają pozytywny rozwój rolnictwa ekologicznego w nowych krajach Unii Europejskiej oraz w Europie Wschodniej “ powiedział Bernhard Jansen prezes instytucji organizującej konferencję – EkoConnect - Międzynarodowego Centrum Rolnictwa Ekologicznego Środkowej i Wschodniej Europy e.V. „W Europie Wschodniej i Zachodniej utrzymuje się również zainteresowanie dotyczące stabilnego partnerstwa przy dostawach surowców naturalnych.” Zainteresowanie to można było zauważyć w czasie dyskusji dotyczących rynku surowców naturalnych, podczas których zarówno kupcy jak i sprzedający byli pozytywnej myśli.
Zdaniem uczestników tegoroczne OMF odznaczało się lepszą jakością prezentacji oraz wystawy. Szczególnym zainteresowaniem cieszyły się prezentacje dotyczące zmiany oczekiwań konsumentów (Volkert Engelsmann, Eosta) oraz rozwoju w Rosji, Rumuni i Chorwacji. W sumie podczas 4 bloków tematycznych konferencji zostało zaprezentowanych 20 referatów i raportów przedsiębiorstw branży ekologicznej. Poza tym 60 firm zaprezentowało zwiedzającym swoją ofertę na stoiskach wystawienniczych. Po raz drugi przyznano nagrody w konkursie na najlepszy produkt ekologiczny „Best of Organic 2009”. Pierwsze miejsce za wino „Aronica” przypadło polskiej firmie Jantoń S.A., drugie niemieckiej firmie Naturata AG, a trzecie polskiemu producentowi serów smażonych Frąckowiak Sp.J. Istotnym punktem spotkania była „Warszawska deklaracja w sprawie moratorium GMO”, która została przyjęta przez uczestników forum w obecności i przy wsparciu polskiego wiceministra rolnictwa Artura Ławniczaka. Uczestnicy nawołują europejskie rządy i przedsiębiorstwa do autoryzacji i powstrzymania stosowania genetycznie modyfikowanych roślin w rolnictwie oraz do powstrzymania GMO poprzez wzięcie pod uwagę dobra konsumentów.
W trakcie części konferencyjnej forum, Tomasz Czubachowski i Karol Przybylak przedstawili prezentację pt. "Nowe drogi komunikacji na rynku żywności ekologicznej". Opisane zostały inicjatywy takie jak BioKurier czy infoBIO. Więcej na temat tej i innych prezentacji wkrótce na na naszych stronach. Nie zabraknie także zdjęć.
Organic Marketing Forum odbyło się pod patronatem polskiego Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz IFOAM EU GROUP. Konferencja została zorganizowana przez EkoConnect we współpracy z Polskim Stowarzyszeniem Rolników Ekologicznych Ekoland, Polskim Centrum Doradztwa Rolniczego i Organic Retailers Association (ORA). Więcej informacji na stronie www.organic-marketing-forum.org
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz