8 gru 2009

Noś rzeczy dobrze szyte!

Bangladesz. Shahida Sarkar mając kilkanaście lat musiała rozpocząć pracę w fabryce w stolicy, z dala od domu. Od tamtej pory nie widziała rodziców, a zarobki nie starczają na godne życie.

Jej koleżanka z pracy Adiba Begu pracuje od 13 roku życia. Ostatnio Adiba straciła męża i została z dwójką dzieci. Obie szyją spodnie markowe, obie ledwo wiążą koniec z końcem. Wiele podobnych im pracownic spędza w fabrykach długie nadgodziny, ma problemy ze zorganizowaniem związku zawodowego, który zadbałby o ich prawa, często pracuje bez umowy lub na czasowych i zewnętrznych kontraktach nie dających podstaw do domagania się praw pracowniczych, ubezpieczenia, opieki zdrowotnej, emerytury itd. Zarabiają za mało, by móc się utrzymać, dodatkowo często mieszkają i żywią się na terenie fabryki, a koszty tego utrzymania potrącane są z ich pensji. Clean Clothes Campaign (CCC) powstała, by wspierać tysiące pracownic i pracowników w tej sytuacji. Polskie organizacje postanowiły wspomóc CCC.

Już 9 grudnia rusza Clean Clothes Polska – koalicja na rzecz ubrań „dobrze uszytych”. CCP powstała z inicjatywy Koalicji KARAT, Polskiej Akcji Humanitarnej, Polskiej Zielonej Sieci oraz Grupy eFTe Warszawa i reprezentuje polskie organizacje w platformie międzynarodowej Clean Clothes Campaign.

Kampania Clean Clothes (Clean Clothes Campaign – CCC) łączy wysiłki związków zawodowych, organizacji pozarządowych i osób indywidualnych na rzecz poprawy warunków pracy w przemyśle odzieżowym. Kampania jest w tym momencie platformą 13 europejskich koalicji krajowych. CCC opiera się w swoich działaniach na ścisłej współpracy z siecią ponad 200 partnerów z krajów producenckich. Domaga się od firm odzieżowych, by wzięły odpowiedzialność za warunki pracy w ich łańcuchach produkcji, a od konsumentów - by wspierali te żądania zarówno odpowiedzialnymi zakupami jak i udziałem w kampaniach.

CCP będzie przenosić na teren Polski międzynarodowe działania Kampanii, a także organizować własne przedsięwzięcia związane przede wszystkim z edukacją konsumencką oraz dialogiem z firmami odzieżowymi. CCP wspierać będzie również rozwój rynku etycznej mody w Polsce.

Brak komentarzy: